28 januari 2010

Det har snöat lite… (men det blev ett långt inlägg ändå)

SMHI hade utfärdat klass 2 varning igår pga snö och blåst. Vi tog iaf bilen till badhuset på förmiddagen och badade en stund. Sedan åkte vi in till stan. Mattias skulle på personalmöte på jobbet så jag och Freja hängde på Sofiehem och tittade på Pippi under tiden. På eftermiddagen lämnade vi Freja hos sin farmor och åkte ut för att shoppa till toaletten.
Då hade det snöat rejält!

I de oplogade villakvarteren var det nästan omöjligt att hålla kursen! Vi tog oss iaf till Rusta, Jula och slutligen till Media Markt för att köpa en billig tv till sovrummet. (Vi har numera äntrat platt-tv-träsket vi också) Efter en våffelmiddag på Berghem begav vi oss hem för att skotta. Vi upptäckte att hustomten Per varit framme med traktorn så gårdsplanen var redan skottad, men vi stötte på andra problem istället…

Freja hade somnat i bilen på vägen hem så jag lämnade henne där för att gå och sopa av bron och låsa upp dörren. Men nyckeln gick inte in i låset! Det hade frusit igen! Efter några försök att smälta is med andedräkt gick jag till Per & Åsa och lånade en tändare. Det gick snabbt att elda upp låset. Ett problem avklarat, bara att hämta Freja då…

Trodde jag! Då hade alla 4 dörrar samt bagageluckan frusit igen! Och där satt Freja infrusen i bilen! Vi slog längs listerna, slet i dörrarna, dubbelkollade att bilen verkligen var upplåst, slet och drog och slog ännu mer. Till slut fick Mattias upp en framdörr så att vi kunde lirka upp bakdörren och ta ut Freja som fortfarande sov som en stock. Ännu ett problem avklarat, bara att ta in det vi handlat då…

Trodde vi! Men vi fick ju inte upp bagageluckan! När Freja fått välling och somnat gick jag ut för att hjälpa Mattias, som då hade krupit in i bagaget och tryckte inifrån och pillade med låset från insidan. Luckan var orubblig. Vi plockade ut påsarna med småsaker genom bildörrarna men TV:n då! Den ville vi ju inte lämna! Efter mkt krångel och säkert en halvtimmes slit i snöstormen fick Mattias upp luckan och kunde rädda vår tv från en kall natt i bilen. När vi var klara med allt var det nästan tid för Mattias att vända tillbaka mot stan och en natt på jobbet.

Imorse hade det kommit lite mer snö…och så klart valde jag att försova mig denna dag! Efter en snabb frukost fick jag trycka upp dörren, leta upp snöskyffeln (som stack upp ur en snödriva) och skotta upp en gång som var bred nog för att få ut vagnen. Jag hade en plan att för en gång skull vara i tid till dagis så att jag kunde åka med Sandra till stan och slippa åka buss i snökaoset. Vi låg ganska bra till och skulle just till att gå när Freja blev nödig och bajsade! Vi blev som vanligt sena (jag fick dra vagnen baklänges på oplogade vägar) men Sandra lämnade just Nora när vi kom så jag fick åka med!

Snart rasar nog det där in på bron...

Där under gömmer sig två soptunnor och Mattias cykel ska också finnas bakom min någonstans. Skaftet som sticker upp bakom cykelsadeln är snöskyffeln som jag slet fram imorse.

Nu har det slutat snöa men istället väntar -18 grader dagarna framöver. Härliga vinter!

(På Willys sålde de btw Primulor för 12,90 kr, men vårkänslorna är bortblåsta!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar